Friday, September 17, 2010

~erti sosial~

Sosial atau so'''sial. Mana satu yg menjadi sebutan anda. Bila difikirkan, saya rasa ramai yg menyalahgunakan maksud sosial. Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka, sosial bermaksud pergaulan dalam masyarakat. Percampuran dalam masyarakat. Oleh sebab, moyang kita bersosial lah lahir kita yg pelbagai rupa dan perangai. Betol tidak?. Melaka yang menjadi pelabuhan interport, berlakulah akulturasi adiwarna. Yg menghairankan sy adlh seorang rakan sy menyatakan enggan menghadiri mkn mlm raya krn dy bkn seorang yg sosial. Sudah? apa kes member aku ni?. Mana punya ideologi lah dy guna. Ada k mkm mlm raya itu sosial yg melampau. Para pembaca sekalian, anda perlu bersosial, anda perlu bergaul dgn masyarakat, kerana sekiranya terjadi apa-apa, mereka inilah yg akn membantu anda. Dalam mjls mkn mlm, mengajar kita adab mkn yg tertib, adab berbicara dgn org atasan, dan bagaimana utk tampil anggun. Anda juga boleh mencari jodoh di mjls mkn mlm. Klu sosial melampau, mereka ke kelab malam. Inilah yg saya katakan bagaimana utk mengubah mentaliti ank Melayu. Sedarkah mereka, kita ketinggalan jauh dalam ekonomi. Kita perlu bersaing dgn bangsa lain merebut tender dan sbgnya. Kita sng dan terus beranggapan segalanya diberi utk kita. Minda subsidi. Sosial penting utk anda meningkatkan keyakinan diri, membetulkan kekurangan anda. Jika sy diundang ke majlis mkn mlm, jarang sekali sy menolak. Di majlis tersebut, sy akn berjumpa dgn rakan-rakan yg suka berbincang ttg perkembangan negara dan sebagainya. Sy sgt berminat ttg politik,ekonomi dan permasalahan negara. Ini semua membantu sy dlm berfikir, mencari solusi dan menempatkan diri dalam masyarakat. Ada pula yg beranggapan majlis spt itu sosial. Mengapa?, ini bkn 'bachelors party', bkn jua majlis tarian tiang. Ini mjls mkn mlm yg penuh dgn formaliti dan menjaga tatasusila. Mereka yg tdk memahami maksud sosial ini lah yg menyalahgunakan perkataan itu dan memberi fahaman salah kpd org lain. Sebetulnya organisasi menganjurkan majlis itu bertanggungjawab dalam mengatur programnya. Biasanya ada ucapan, tayangan video yg berkaitan dgn organisasi itu serta temanya. Sosial kah??. pembaca yg dikasihi, jika tiada medium spt ini, maka anda tdk dpt maju ke hdpn. Kerana anda mungkin memerlukan salah seorang drpd kenalan di situ utk menjayakan projek anda. Musykil sy dgn org yg menyatakan mjls mkn itu sosial, baiklah anda duduk di rumah, tnggu org msk meminang( walhal dia ini lelaki). Memang anda boleh dikategorikan tidak bersosial. Kalau anda bkn jenis sosial, mengapa masuk Universiti?, inilah tempat plg sosial bg sy. Pelik sungguh, bknnya mengajak utk 'clubbing' tp mkn mlm. Aneh lah org yg berfikiran sempit, yg melihat sesuatu itu pada bhgn negatifnya. Sedangkan yg menentukan thp sosial seseorang itu adlah dri sndri.
Katakan ada 2 situasi di mkn mlm:
situasi 1
1) Si jejaka menghampiri seorang gadis, kemudian mula berbicara.
Jejaka: Hye, sy Ikaz, awk?
Gadis: Sy Musfirah Nabilla, pnggl shj Fira.
Jejaka: Wah! cantik sungguh nama awk, spt orgnya
Gadis: tq
Jejaka: Ada awk baca 'paper' arini, ttg kes Sosila
Gadis: Ya, ada. Sy juga merasa terkilan dgn pembunuhan beliau, kejam pembunuh itu, mmg tdk b'ati perut. Ada awk baca ruangan rencana dlm Utusan. Ttg tulisan Dr. Ridhuan dan wawancara Dr. Lim.
Jejaka: Owh, ada. Menarik bukan, sy rasa perbincangannya sgt berkisar ttg perpaduan dan perlembagaan..
Bla, bla, bla

situasi 2
2)Jejaka menghampiri seorang gadis
Jejaka: Hye, sy ikaz, cantik gaun awk. Seksi
Gadis( dgn lirikan mata yg menggoda serta melentok manja): Sy fira, tq..
Jejaka: Mlm ni free?
Gadis: Free
Jejaka: Bilik 545, dtg lah
Gadis: Tentu dtg.
Bla, bla, bla.

Pembaca tentukanlah mana situasi yg menunjukkan sosial melampau.
Siapa yg b'slh? Mjls mkn itu sosial atau individu itu yg melebihi batasa,
Semuanya berbalik kepada perspektif individu, baik dan buruknya kita juga bergantung pd diri sendiri. Sejauh mana kita mampu membina jati diri yg ampuh dan personaliti yg mantap.
Fikirlah, kerana dgn berfikir, kita akn melihat yg mana yg elok dan tdk elok.


1 comment: